Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

PISM: Backloading może zostać zablokowany przez Radę Europejską

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
11-07-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
sg/PISM/Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
PISM: Backloading może zostać zablokowany przez Radę Europejską
fot. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Backloading, czyli opóźnienie aukcji uprawnień do emisji CO2 w ramach unijnego systemu ETS, jeszcze nie wszedł jeszcze w życie, ponieważ potrzeba do tego zgody Rady. Uzyskanie większości kwalifikowanej może okazać się dość trudne - wskazuje w swojej analizie Polski Instytut Spraw Międzynarodowych.

Parlament Europejski 3 lipca przyjął propozycję Komisji Europejskiej tzw. backloadingu, czyli zawieszenia 900 mln pozwoleń na emisję CO2 po 2013 roku. Interwencja na rynku handlu uprawnieniami do emisji (sysytem ETS) została zaproponowana przez Komisję Europejską, która, zaniepokojona postępującym spadkiem wartości jednostek, spowodowanym ich nadpodażą, postanowiła ograniczyć ich liczbę na rynku.

 

Kolejnym etapem proceduralnym po akceptacji propozycji Komisji przez PE, jest zgoda Rady Europejskiej. I tu - jak stwierdza PISM - projekt może upaść, ponieważ decyzja RE powinna zapaść jednomyślnie, ale interwencja w mechanizmy wolnorynkowe wzbudza duże zastrzeżenia części państw członkowskich. Rozwiązanie proponowane przez KE umożliwia arbitralną interwencję KE i zmianę reguł w trakcie gry. Nie bez znaczenia jest także kryzys gospodarczy i presja na działania zwiększające, a nie obniżające konkurencyjność przemysłu europejskiego. Tymczasem backloading podwyższyłby koszty zakupu energii elektrycznej, a więc produkcji przemysłowej, w najgorszym wypadku doprowadzając do zjawiska ucieczki emisji. Dlatego sprzeciwia się mu unijny przemysł energochłonny.

 

Jednak, jak przyznaje PISM, wiele państw członkowskich jest za interwencją, ponieważ wahania cen uprawnień są dodatkowym czynnikiem ryzyka dla inwestycji w energetykę, a ich zbyt niski poziom nie stymuluje rozwoju innowacyjnych technologii niskoemisyjnych, które mogłyby zwiększyć konkurencyjność gospodarki unijnej. Backloading wspierają również przedsiębiorcy, którzy
już zainwestowali w takie technologie. Ponadto niektóre państwa nie zajęły jeszcze stanowiska w tej sprawie, np. Niemcy odłożyły dyskusję o backloadingu na okres po wrześniowych wyborach. Widać zatem wyraźnie, jak bardzo UE jest obecnie podzielona w sprawie tej reformy, a jej przyszłość jest jeszcze niepewna.

 

W odniesieniu do zmian strukturalnych KE może liczyć na kilka państw, które doprowadziły do powtórnego głosowania w PE, m.in. na Francję, Wielką Brytanię i prawdopodobnie Niemcy. Jednak kilka innych, w tym Polska i Czechy, sprzeciwia się zmianom pozwalającym na ingerencję w podaż uprawnień, jak i ambitniejsze ograniczanie emisji gazów cieplarnianych. Każde rozwiązanie ostatecznie zaproponowane przez KE ma podlegać normalnej procedurze legislacyjnej (z udziałem PE i Rady), w której decyzje są podejmowane większością głosów. Tym samym konsensus będzie trudny do osiągnięcia. Ponieważ obecna kadencja PE i KE upływa w 2014 r., propozycje w sprawie reformy ETS przedstawi prawdopodobnie już nowa Komisja - uważa PISM.

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Hiszpania nie wesprze Polski w sprawie backloadingu

Intermodal i logistyka

Hiszpania nie wesprze Polski w sprawie backloadingu

Łukasz Malinowski 16 lipca 2013

Polska dostanie 10 proc. mniej uprawnień do emisji CO2

Intermodal i logistyka

Korolec: UE słucha głosu Polski w sprawie polityki klimatycznej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Hiszpania nie wesprze Polski w sprawie backloadingu

Intermodal i logistyka

Hiszpania nie wesprze Polski w sprawie backloadingu

Łukasz Malinowski 16 lipca 2013

Polska dostanie 10 proc. mniej uprawnień do emisji CO2

Intermodal i logistyka

Korolec: UE słucha głosu Polski w sprawie polityki klimatycznej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5